Przedszkole nr 286
w Warszawie

Nasze zasady

Kodeks Dobrego Zachowania

został opracowany przez Radę Pedagogiczną Przedszkola nr 286 i jest stosowany w codziennej pracy pedagogicznej z dziećmi we wszystkich grupach przedszkolnych w zakresie zgodnym z możliwościami rozwojowymi dzieci. Zapraszamy rodziców do zapoznania się z “Kodeksem” i zastosowania jego zasad w warunkach domowych. Zapewniamy, że długofalowe i jednakowe oddziaływanie wychowawcze ze strony domu rodzinnego i przedszkola pomoże Państwu uzyskać oczekiwane rezultaty wychowawcze, a dzieciom zapewni poczucie bezpieczeństwa i stabilności. Zachęcamy.

Przestrzegam ustalonych zasad w sali, ogrodzie i podczas spacerów:

 Mówię „dzień dobry”, „do widzenia”, „dziękuję”,
„przepraszam” i „proszę”

Używam miłych słów podczas rozmowy i zabawy

Słucham, gdy inni mówią

Bawię się bezpiecznie, zgodnie z umowami

Odkładam zabawki na umówione miejsce

Podchodzę do pani na jej prośbę

Pomagam i dzielę się z innymi

Na sygnał zbiórki przychodzę do pani

Każde dziecko jest inne niż ja, szanuję to

Kiedy coś mi się nie podoba, mówię to

Odpowiadam za to, jak postąpiłem, naprawiam
szkody

Zdecydowanie odmawiam, gdy ktoś namawia mnie
do złego

Używam rąk jedynie do miłych gestów

Odważnie proszę o pomoc, gdy ja lub ktoś jej potrzebuje

Prośba Dziecka - Janusz Korczak

  • Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego,
    czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony.
  • Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję – poczucia
    bezpieczeństwa.
  • Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko ty możesz pomóc mi zwalczyć
    zło, póki jest to jeszcze w ogóle możliwe.
  • Nie rób ze mnie większego dziecka, niż jestem. To sprawia, że przyjmuję
    postawę głupio dorosłą.
  • Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie
    potrzebne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.
  • Nie chroń mnie przed konsekwencjami. Czasami dobrze jest nauczyć się
    rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych.
  • Nie wmawiaj mi, że błędy, które popełniam, są grzechem. To zagraża mojemu poczuciu wartości.
  • Nie przejmuj się za bardzo, gdy mówię, że cię nienawidzę. To nie ty jesteś
    moim wrogiem, lecz twoja miażdżąca przewaga!
  • Nie zwracaj zbytniej uwagi na moje drobne dolegliwości. Czasami wykorzystuję je, by przyciągnąć twoją uwagę.
  • Nie zrzędź. W przeciwnym razie muszę się przed tobą bronić i robię się głuchy.
  • Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. Czuję się przeraźliwie tłamszony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.
  • Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi jest precyzyjnie wyrazić myśli. To dlatego nie zawsze się rozumiemy.
  • Nie sprawdzaj z uporem maniaka mojej uczciwości. Zbyt łatwo strach zmusza mnie do kłamstwa.
  • Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i wtedy tracę całą moją wiarę w ciebie.
  • Nie odtrącaj mnie, gdy dręczę cię pytaniami. Może się wkrótce okazać, że zamiast prosić cię o wyjaśnienia, poszukam ich gdzie indziej.
  • Nie wmawiaj mi, że moje lęki są głupie. One po prostu są.
  • Nie rób z siebie nieskazitelnego ideału. Prawda na twój temat byłaby w przyszłości nie do zniesienia. Nie wyobrażaj sobie, iż przepraszając mnie stracisz autorytet. Za uczciwą grę umiem podziękować miłością, o jakiej nawet ci się nie śniło.
  • Nie zapominaj, że uwielbiam wszelkiego rodzaju eksperymenty. To po prostu mój sposób na życie, więc przymknij na to oczy.
  • Nie bądź ślepy i przyznaj, że ja też rosnę. Wiem, jak trudno dotrzymać mi kroku w tym galopie, ale zrób, co możesz, żeby nam się to udało.
  • Nie bój się miłości. Nigdy.

Apel do Rodziców

Wspólnie zadbajmy o bezpieczeństwo naszych dzieci. Zależy nam na przestrzeganiu następujących zasad, obowiązujących na terenie Przedszkola i ogrodu:

  • W szatniach dzieci siadają tylko na ławeczkach. Szafka i obudowa kaloryferów nie służą do sadzania lub stawiania na nich dziecka.
  • Dziecko nie przynosi do Przedszkola żadnych lekarstw oraz niebezpiecznych przedmiotów (scyzoryki, sznurki, laserowe zabawki, żyletki, szelki itp.).
  • Dzieci po korytarzach chodzą. Biegają w ogródku, gdzie mają możliwość bezpiecznego zaspokojenia swojej naturalnej potrzeby ruchu.
  • Odebranie dziecka z ogrodu przez Rodzica jest równoznaczne  z opuszczeniem terenu ogrodu.
  • Konieczne jest każdorazowe zamykanie furtki ogrodu i wejścia na teren Przedszkola.
  • Sprzęt ogrodowy jest przeznaczony dla dzieci z naszego Przedszkola. Zabawy np. z rodzeństwem utrudniają nauczycielkom zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom powierzonym ich opiece.
  • Przedsionek Przedszkola i szatnie nie służą do przechowywania dziecięcego sprzętu sportowego.

Rada Pedagogiczna Przedszkola nr 286

Rada Rodziców  Przedszkola nr 286