Przedszkole nr 286
w Warszawie

Kilka słów o...

....DZIAŁANIACH WSPOMAGAJĄCYCH ROZWÓJ MAŁEJ MOTORYKI U DZIECI  W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

 

Ruch jest dla każdego dziecka najbardziej naturalną potrzebą. Ruchliwe, sprawne fizycznie, ciekawe świata dziecko rozwija się harmonijnie, osiągając kolejne kamienie milowe  w rozwoju. Dużą motorykę dzieci trenują już w chwili, gdy rozpoczynają podnoszenie główki, niektóre są bardzo ruchliwe już w brzuchu mamy. Potem obracają się na bok, manipulują rączkami i stopami, pełzają lub raczkują uciekając rodzicom. A potem rosną, stają się przedszkolakami, malują, rysują, lepią. Niektóre radzą sobie dobrze z zakładaniem ubrania, zapięciem guzików, inne potrzebują pomocy w codziennych czynnościach. Możemy pomóc dzieciom w bardzo prosty sposób. Nie trzeba kupować specjalnych rekwizytów i pomocy, wystarczy, że dziecko pomoże w przypinaniu klamerek, wyjmowaniu prania z pralki, zagniecie ciasto na pierniki albo domową masę solną. Trening małej motoryki to nie kredka   i kolorowanie obrazka, żeby zmieścic się w konturze. To jest ostatni etap, który dziecko osiągnie przed nauką pisania. Zaczynamy od pracy całej ręki malując pędzlem na dużej powierzchni, ugniatając, lepiąc, nawlekając koraliki, wycinając.

Proponowane  ćwiczenia i zabawy mają przede wszystkim na celu:

  • ćwiczenie precyzyjnych ruchów dłoni i palców,
  • świadome wyrabianie kontroli nad ruchami dłoni i palców,
  • rozwijanie płynności, elastyczności i precyzji ruchów mięśni dłoni, palców i nadgarstka.

Ale niezwykle ważne jest także:

  • wzmacnianie wiary w możliwości i wartości każdego człowieka,
  • kreowanie pozytywnego myślenia umożliwiającego stawienie czoła przeciwnościom,
  • rozwijanie samoakceptacji i kształtowanie pozytywnej samooceny,
  • prowokowanie do podjęcia aktywności własnej,
  • ćwiczenie koncentracji uwagi,
  • usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
  • tworzenie skojarzeń wzrokowo – ruchowych,
  • wzbogacenie zasobu słownictwa,
  • stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka,
  • wyrównywanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcji,
  • kompensowanie braków w rozwoju fizycznym i psychicznym,
  • maksymalne usprawnianie i rozwijanie niezaburzonych funkcji psychicznych i fizycznych,
  • tworzenie trwałych skojarzeń między doznaniami kinestetycznymi a graficznymi,
  • kształcenie systematyczności i wytrwałości w pracy,
  • harmonizowanie wszystkich funkcji psychomotorycznych koniecznych przy wyrabianiu odpowiedniej gotowości do nauki.

 

PROPOZYCJE   ZABAW  I  ĆWICZEŃ  

DZIECI TRZYLETNIE

 

  1. Ćwiczenie umiejętności zdejmowania całości i zakładania niektórych części garderoby (na przykład spodni).
  1. Ćwiczenie umiejętności rzucania piłką z zaangażowaniem całego ciała.
  2. Ćwiczenie umiejętności rozwijania cukierków z papierków.
  3. Trzymanie łyżki całą ręką i trafianie nią do buzi.
  4. Składanie kartki na cztery części.
  5. Budowanie mostów z klocków.
  6. Gniecenie kartki w papierową kulę.
  7. Wykonywanie dużych ruchów na dużych płaszczyznach (A3 i większe).
  8. Ćwiczenie umiejętności mycia i wycierania rąk.
  9. Ćwiczenie mocnego zaciskania pięści.
  10. Ćwiczenie przypinania klamerek.
  11.  Malowanie palcem.
  12.  Zabawy paluszkowe.
  13.  Piosenki połączone z ruchem.
  14.  Wypełnianie ciastoliną form konturowych w dowolny sposób.
  15.  Formowanie kuleczek i placuszków z ciastoliny.
  16.  Zabawy piaskiem, błotem, ciastoliną i masą solną.
  17.  Nakładanie klocków na patyk, budowanie wież z klocków.
  18.  Dopasowywanie drewnianych puzzli z uchwytami, form geometrycznych do wrzucania do pojemnika.
  19.  Zabawy rozkręcanymi pojazdami plastikowymi.
  20.  Nawlekanie w dowolny sposób.
  21.  Zabawy drewnianą kolejką, trasami kulkowymi, garażami z trasami.
  22.  Zbieranie drobnych elementów – pieniążków, ziarenek, guziczków chwytem pęsetowym.
  23.  Ściskanie piłeczek gąbkowych.
  24.  Marszczenie chusteczek, apaszek po stole.
  25.  Strząsanie wody z palców podczas mycia rąk.
  26.  Kreślenie w powietrzu, na dywanie dużych, swobodnych, ciągłych  ruchów  w kształcie fal, ósemek, figur geometrycznych.
  27.  Kreślenie obszernych, swobodnych ruchów palcem, patykiem, piórkiem na tackach         z materiałem sypkim (kaszą, ryżem, kolorowym piaskiem).
  28.  Składanie widokówek z 2-3 części z nakładaniem na wzór.
  29.  Stemplowanie różnymi przedmiotami pozostawiającymi ślady (korki, nakrętki, gumki, warzywa).

 

DZIECI CZTEROLETNIE

 

1.Ćwiczenie umiejętności zapinania dużego guzika.

  1. Mycie i wycieranie rąk ruchem okrężnym.
  2. Rzucanie piłki w określonym kierunku i łapanie jej.
  3. Przecinanie papieru nożyczkami w dowolny sposób, przecinanie papieru wzdłuż linii

    prostych.

  1. Rysowanie na zmniejszonych płaszczyznach (A4).
  2. Darcie papieru ruchem przeciwstawnym.
  3. Posługiwanie się widelcem.
  4. Mocne zaciskanie pięści.
  5. Ćwiczenie zapinania klamerek.
  6. Zabawy paluszkowe.
  7. Piosenki z ruchem.
  8. Malowanie palcem, pędzlem, próby robienia plamek czubkiem pędzla.
  9. Wypełnianie plasteliną form konturowych i rozcieranie jej.
  10. Formowanie z plasteliny kuleczek, placuszków, wałkowanie jej.
  11. Zabawy piaskiem, błotem, ciastoliną, masą solną.
  12. Nawlekanie guzików na sznurowadło.
  13. Wieszanie ubranek dla lalek na sznurku i przypinanie ich klamerkami.
  14. Zbieranie drobnych elementów – guziczków, pieniążków, ziarenek pęsetą.
  15. Ściskanie piłeczek gąbkowych.
  16. Marszczenie apaszek, chusteczek po stole.
  17. Strząsanie wody z palców podczas mycia rąk.
  18. Kreślenie w powietrzu, na dywanie swobodnych, ciągłych, dużych ruchów w kształcie fal,

      ósemek, figur geometrycznych.

  1. Kreślenie obszernych, swobodnych ruchów palcem, patykiem, piórkiem na tackach

      z materiałem sypkim ( kaszą, ryżem, kolorowym piaskiem).

  1. Układanie z elementów geometrycznych prostych form mozaikowych.
  2. Składanie widokówek z 3-4 części według wzoru.
  3. Stemplowanie różnymi przedmiotami pozostawiającymi ślady (korkami, nakrętkami,

      gumkami, warzywami).

  1. Dopasowywanie piankowych elementów przestrzennych do właściwych otworów.

 

DZIECI PIĘCIOLETNIE

 

  1. Ćwiczenie kształtowania uchwytu pisarskiego.
  2. Samodzielne ubieranie.
  3. Samodzielne wiązanie butów (bez kokardek).
  4. Samodzielne mycie  i wycieranie rąk ruchem okrężnym bez zdejmowania ręcznika  z wieszaka.
  5. Samodzielne mycie zębów z nałożeniem pasty na szczoteczkę i umyciem jej.
  6. Rzucanie piłki w określonym kierunku i łapanie jej z określonego kierunku.
  7. Odbijanie piłki o ścianę i łapanie jej.
  8. Wycinanie nożyczkami po linii prostej pasków, trawki oraz form zaokrąglonych.
  9. Sklejanie.
  10.  Malowanie flamastrami, rysowanie kredkami ołówkowymi.
  11.  Wypełnianie rysunków konturowych bez przekraczania linii.
  12.  Wypełnianie form konturowych plasteliną, rozcieranie jej, uwzględnianie własności kolorów.
  13.  Zabawa plasteliną, modeliną, gliną modelarską.
  14.  Zabawa drewnianymi klockami przestrzennymi.
  15.  Przewlekanie w określony sposób.
  16.  Marszczenie chusteczek, apaszek z chowaniem ich w dłoni.
  17.  Wydzieranie z papieru, kalkowanie.
  18.  Kreślenie w powietrzu lub na dywanie, piasku dużych, swobodnych ruchów   w postaci  fal, ósemek, figur geometrycznych.
  19.  Kreślenie obszernych, swobodnych ruchów palcem, patykiem, piórkiem na tackach z materiałem sypkim ( kaszą, ryżem, kolorowym piaskiem), dorysowywanie ósemek i innych kształtów.
  20.  Układanie z figur geometrycznych postaci ludzi, zwierząt według wzoru.
  21.  Składanie widokówek z 4-5 i więcej części bez wzoru.
  22.  Nawijanie włóczki na kłębuszek.
  23.  Stemplowanie różnymi przedmiotami w określonym miejscu.

 

DZIECI SZEŚCIOLETNIE

 

  1. Wiązanie sznurówek na kokardki.
  2. Rzucanie, łapanie, odbijanie piłki  świadomie, w określonym kierunku  i z określoną siłą, kozłowanie.
  3. Sprawne posługiwanie się nożyczkami.
  4. Kolorowanie  obrazka bez przekraczania linii, wypełnianie całości (bez „białych plam”).
  5. Pisanie po śladzie.
  6. Utrzymywanie się w poszerzonej liniaturze.
  7. Wypełnianie  całego konturu plasteliną z rozcieraniem jej i uwzględnieniem własności kolorów.
  8. Zabawa plasteliną, modeliną, gliną modelarską.
  9. Zabawy drewnianymi klockami przestrzennymi.
  10.  Przewlekanie w określony sposób.
  11.  Marszczenie tkaniny z chowaniem w dłoni i formowaniem kwiatków.
  12.  Temperowanie ołówków i kredek ołówkowych.
  13.  Kreślenie w powietrzu swobodnych, dużych form : fal, ósemek, figur geometrycznych.
  14.  Kreślenie obszernych, swobodnych ruchów palcem, patykiem, piórkiem na tackach z materiałem sypkim (kaszą, ryżem, kolorowym piaskiem), dorysowywanie ósemek  i innych kształtów.
  15.  Układanie z figur geometrycznych postaci ludzi i zwierząt bez wzoru.
  16. Składanie widokówek z 4-5 i więcej części bez wzoru
  17.  Stemplowanie w określonym miejscu.
  18.  Nawijanie włóczki na kłębuszek.