Dekoracje okolicznościowe

Zajęć plastycznych nie ograniczamy jedynie do lekcji rysunków i prac ręcznych. Życie szkoły nastręcza pod tym względem jeszcze wiele innych okazji. Zwróćmy uwagę na niektóre z nich.

DEKORACJE OKOLICZNOŚCIOWE.

Udział dzieci klas młodszych w przygotowaniu dekoracji okolicznościowych powinien dotyczyć tylko pewnych elementów, tych oczywiście, które mogą wykonać dzieci tych klas, jeżeli naturalnie jest już gotowa koncepcja całej dekoracji.

Trwanie dekoracji okolicznościowej jest na ogół dość krótkie. Minęła rocznica, minęła jakaś uroczystość czy inna „okoliczność”, a więc kończy się również i rola dekoracji. Dlatego też wszelkie przygotowania do dekoracji nie powinny pochłaniać zbyt wiele pracy i wysiłków. Elementy, które mają zrobić dzieci, muszą być tak przemyślane, aby były łatwe do wykonania i dawały plastyczne efekty harmonizujące z całością dekoracji. Przede wszystkim dekoracje typu zabawowego pozwalają na użycie różnych form i środków plastycznych. Aby wywołać nastrój zabawy w pomieszczeniu, które znamy dobrze z codziennej obserwacji, dobrze jest zmienić charakter tego pomieszczenia, tej sali. Można np. sztucznie obniżyć sufit rozciągając poniżej siatkę sznurków lub żyłki nylonowej albo wąskiej tasiemki, takiej, jakiej używa się do bielizny. Do tej siatki przymocowujemy różne płaszczyzny wycięte z kolorowego papieru, jakieś koła, trójkąty, gwiazdy, które mogą wycinać dzieci.

Do dekoracji sali na zabawę dziecięcą doskonale nadają się postacie z bajek malowane przez dzieci na papierze, a następnie wycięte. Postacie mogą być również wyklejone z kolorowych papierów, mogą mieć jakieś dodatki, np. z wiórów, z wełny, z piór itp. Bardzo efektowne są pełne postacie, które można wpierw zrobić z gazety, o czym była mowa poprzednio, a następnie okleić je kolorowym papierem, bibułkami, kolorową krepiną, nawet mogą być kawałki gałganków, stanioli, Ponieważ takie figurki są lekkie, dadzą się z łatwością umieścić w przestrzeni na rozpiętych żyłkach nylonowych. Jaki wspaniały efekt wywoła np. Baba Jaga jadąca na miotle, na której jeszcze siedzi czarne kocisko. Jest wiele radości przy samym tworzeniu tych postaci, które powinny być dosyć duże, aby nie „zginęły” na ścianie, a następnie dzieci cieszą się, gdy inni oglądają ich prace. Dobrze jest utworzyć zespoły, z których każdy opracowałby inną bajkę. Ileż wtedy wyłania się różnych momentów wychowawczych. Dzieci pomagają sobie nawzajem, starają się, aby całość zadania dobrze wykonać, wyrabia się poczucie odpowiedzialności za wspólną, zespołową pracę.

Bardzo wdzięcznym tematem do dekoracji jest Międzynarodowy Dzień Kobiet. Przypuśćmy, że ogólna koncepcja tej dekoracji na centralnej ścianie sali zawiera oprócz tekstu wiązankę kwiatów jako kolorowy element dekoracyjny. Kwiaty mogą dzieci zrobić z kolorowych papierów. Wystarczy na to jedno zajęcie na pracach ręcznych w trzeciej lub czwartej klasie. Przy tej okazji warto omówić z dziećmi sens robienia kwiatów z papieru, które będą spełniały funkcję dekoracyjną przez krótki czas.

Sztuczne kwiaty, nawet drogie, umieszczone we wnętrzu mieszkalnym zazwyczaj źle świadczą o guście właściciela. Żywe kwiaty, gałązki albo różne gatunki traw są zawsze ozdobą mieszkania.

Jako element dekoracyjny mogą służyć kwiaty z papieru umieszczone na suchych gałęziach. Kwiaty te nie muszą naśladować form żywych kwiatów, mogą być różne na jednej gałązce. Jeżeli formy kwiatów przypominają kwiat maku, to można je zrobić w różnych barwach, np. niebieskie płatki z żółtym lub pomarańczowym środkiem, zielony mak z czerwonym środkiem itp. Bardzo efektowne są duże kielichy kwiatów wykonane z kolorowych kartoników i osadzone na cienkich drewnianych prętach lub listewkach. Do listewek można jeszcze przymocować liście, również z papieru. Takie fantastyczne gałęzie i kwiaty można umieścić w dużym czarnym garnku, siwaku, albo koszu na śmieci, owiniętym czy oklejonym jednobarwnym papierem albo falistą tekturką.

Do pewnych dekoracji mogą się przydać wianki, które są bardzo łatwe do zrobienia już nawet w pierwszej i drugiej klasie. Do tego zajęcia potrzebne są zrobione z tektury pierścienie koła, takie duże, jak duże mają być wianki. Tego jeszcze nie mogą zrobić dzieci z pierwszej czy drugiej klasy. Cięcie tektury nożem przewiduje się w programie prac ręcznych w czwartej klasie, a więc dzieci z tej klasy mogą przygotować tekturowe pierścienie. Dwoje dzieci z klasy pierwszej lub drugiej może wykonać wspólnie jeden wianek. Niech powycinają z kolorowych papierów każde po cztery mniej więcej jednakowe kwiaty i przykleją je klajstrem do pierścienia. Kwiaty trzeba rozmieścić w równych odstępach, najpierw cztery jednego gatunku, a potem cztery inne. Takie ułożenie da już pewien rytm. Między te kwiaty dzieci nalepiają inne, zamiast jednego większego mogą być np. trzy czy dwa mniejsze. Oczywiście, układy mogą być różne, ale zawsze powinien być zachowany jakiś rytm w układaniu kwiatów i zestawienie kolorystyczne. Muszą być rozwiązane jakieś zagadnienia plastyczne. Kwiaty trzeba układać gęsto, aby pokryć powierzchnię tektury. Między kwiatami zmieszczą się jeszcze listki, wystające poza brzegi pierścienia. Większy efekt dają kwiaty, które nie są płaskie, lecz składają się z kilku warstw płatków; można je jeszcze jakoś powyginać. W jednym miejscu wianka, od spodu, można przylepić kilka wstążek z długich, wąskich pasków kolorowej krepiny, ciętej pod kątem prostym do karbów. Jest to ważne, bo paski krepiny cięte wzdłuż karbów są sztywne. Oczywiście, wianki nie muszą mieć „wstążek”, ale nadają im one jakiś ludowy charakter. Do dekoracji na uroczystości państwowe można dać wstążki biało-czerwone i czerwone.

Międzynarodowy Dzień Dziecka jest okazją do wykonania różnych elementów dekoracyjnych przy współudziale dzieci. Przy omawianiu techniki drukowania wzorów tkanin stemplem z kartofla była również mowa o lalkach z papieru, ustrojonych w skomponowane przez dzieci wzorzyste suknie. Jeżeli zawczasu pomyślimy o dekoracji na Międzynarodowy Dzień Dziecka, to możemy te lalki z papieru wykorzystać do dekoracji sali. Niech dzieci pomalują lalki na Murzynków, na dzieci żółtych ras, no i na biało. Gotowe lalki można ułożyć na głównej dekoracji, mogą się trzymać za ręce w jednym rzędzie na przemian dzieci różnych ras. Taki akcent dekoracyjny świetnie zilustruje internacjonalny charakter Święta Dziecka. Jeżeli lalek jest dużo, można z nich zrobić fryz dookoła sali lub rząd naprzeciw centralnej dekoracji.